Hmla je úplne super. Ale iba vtedy, keď sedíš niekde vysoko na kopci a pozeráš dolu do údolia na parádnu inverziu… Keď sa však k tomu kopcu musíš dostať na skútri alebo na motorke, a neostáva ti nič iné len tým mliekom dolu prejsť, už to taký pozitívny zážitok nie je. Jazdenie v hmle je nebezpečné a keďže k jesenným ránam hmla odnepamäti patrí, bolo by dobré si povedať čo počas nej hrozí a ako sa tomu čo najlepšie vyhnúť.

Čisto subjektívne je pre mňa jazdenie v hmle nepríjemnejšie ako jazdenie v daždi alebo jazdenie počas noci. Zažil som na horskom prechode Látky hmlu takú hustú, že som nevidel kde som, či som ešte na ceste alebo kam mám vôbec pokračovať. Bol to nepríjemný pocit úplnej bezmocnosti. Nemôžeš ísť lebo nevieš kam, nemôžeš zastať lebo ťa niekto zrazí, nemôžeš sa poriadne uhnúť lebo nevieš kde je krajnica, za ktorou je jama…

Čo je na tej hmle také nebezpečné?

Možno si povieš, že čo už je na tej hmle také strašné, veď stačí spomaliť. Ibaže to je práve to zjednodušené vnímanie, ktoré zaváňa prúserom. Vodiči, a nielen tí jednostopí, hmlu podceňujú. Pritom ona je „sviňa“ pomerne zákerná. To, že v nej horšie vidieť je iba jedna vec. Dôležité je uvedomiť si aj to, že hmla veľmi skresľuje vnímanie rýchlosti. Jednoducho, ak nevidíš objekty vedľa cesty, mozog si tvoju rýchlosť nemá s čím porovnať, preto sa mnoho nehôd stane v dôsledku toho, že jazdec skrátka neubrzdí lebo nevníma, že by šiel neprimerane rýchlo. 

Podobné to je aj v prípadoch kedy sa zdá, že sa auto pred tebou na vozovke pohybuje, no ono v skutočnosti stojí. Hmla totiž ovplyvňuje aj naše vnímanie vzdialenosti a žiaľ tak, že vzdialenosť sa nám zdá kratšia ako v skutočnosti je. Poslednou nepríjemnosťou, ktorá najmä nás na dvoch kolesách potrápi, je voda. Hmla na suchej vozovke kondenzuje a vytvára ten nepríjemný slizký povlak, podobný tomu po krátkom mrholení, na ktorom sa extrémne šmýka. Čiže, fakt to nie je iba o tom, že máš trochu obmedzený výhľad.

Som však presvedčený, že s trochou zručnosti a skúseností zvládnu v hmle bez strachu jazdiť aj úplní začiatočníci, a aby to bolo ešte jednoduchšie, tu je pár tipov, ktorými sa riadim počas hmly ja. Zatiaľ fungujú.

Jazdenie v hmle si naplánuj

Nejdem tu písať, že v hmle nemáš jazdiť, takže odporučím aspoň to aby si počas hmly išiel vždy takou trasou, ktorú najlepšie poznáš. Znížiš tým riziko, že ťa na ceste niečo prekvapí. Jasné, vždy sa môže niečo pritrafiť ale nemuseli by ťa prekvapiť prudšie zákruty, poklopy kanálov, alebo štamgasti vracajúci sa po nočnom ťahu domov z nočnej hliadky… Dobré je aj vyraziť o niečo skôr, všeobecne sa v hmle jazdí pomalšie a aj keby si veľmi chcel, zdržaniu sa zrejme nevyhneš.

Vopred sa na jazdu priprav

Prvá dôležitá vec, ktorú môžeš a musíš ovplyvniť je to, aby si dobre videl. To znamená, vyčisti si plexi na prilbe. Mesiac zaschnuté mušacie mŕtvoly sú síce drsná dekorácia, ale do hmly ti ich netreba. Ak máš, použi Pinlock. Skvelá vec. Keď je hmla, väčšinou je chladno a tvoj dych je naopak teplý, to spôsobí, že sa ti zahmlieva plexi. S pinlockom to výrazne obmedzíš. Kupuj vždy prilby, ktoré ho majú, alebo sú aspoň Pinlock ready. Ak nemáš Pinlock, svet sa nezrúti. Existujú antifog spreje, antifog fólie a iné prípravky, ktoré zabraňujú zahmlievaniu plexi. Fungujú prekvapivo dobre, ale pozor, aby si to s nimi nepreháňal, je to chémia a tá vie s plexisklom urobiť aj nepekné veci. Ale keď si tam toho nenatrieskaš toľko ako priemerná followerka instagramových kraslíc ráno makeupu, budeš v pohode.

Ďalšou vecou je oblečenie a reflexné prvky. Najlepšie je opäť rovno si kúpiť drahšie moto oblečenie s kvalitnými reflexnými prvkami. Ak si ale šetril, alebo potrebuješ byť drsný v koženej bunde, treba ich dokúpiť. Musí ťa byť vidieť, inak si to plexi môžeš machliť koľko chceš. Vidieť by ťa malo byť odvšadiaľ, z každej strany, z každého uhla. Najčastejšia chyba je mať reflexné prvky iba na bunde, ovešať sa batohom, šálom, vlajkami a inými vecami a ešte mať vzadu za sebou kufor. Buď si kúp kvalitný moto batoh, ktorý má na sebe reflexné prvky alebo venuj trochu času, aby si reflexky správne nalepil. Že to je kikirikí? No, je, ale radšej byť žlto zelený na motorke ako čierny elegán v rakve…

Neponáhľaj sa

Najjednoduchšia rada. Zníž rýchlosť. Funguje to. Písal som vyššie ako hmla ovplyvňuje naše vnímanie, tak si dopraj sekundu, dve navyše. Samozrejme, s rozumom, lebo ak sa budeš vliecť, tak je možné, že ťa nejakí Fittipaldi zozadu potlačí, a to tiež nechceme. Jednoducho choď o niečo pomalšie ako by si išiel bežne a do zákrut to nepreháňaj, nevidíš totiž do nich ani ty, ani ten čo ide oproti.

Udržuj bezpečnú vzdialenosť (častejšie náhle brzdenie)

Bezpečná vzdialenosť sa pri jazdení v hmle predlžuje, nevidíš, je mokro, častejšie sa brzdí. Tak si nechaj viac miesta na prípadný krízový manéver. Naozaj je to predovšetkým o tom, že sa v hmle logicky brzdí častejšie a aj intenzívnejšie, resp. na poslednú chvíľu. Tak je dobré mať pred, ale aj za sebou nejaký ten vzdušný vankúš naviac. Sám som niekedy „prekvapkaný“ ako dlho trvá impulzu kým prejde z mozgu do riadidiel… Holt, nemladneme.

Svieť najviac ako sa len dá

Hmlovky na skútri či na moto nie sú žiadna hanba. Ak ich nemáš nainštalované od výroby, odporúčam dokúpiť. To, aby ťa bolo vidieť je absolútne zásadné, povedal by som, že asi aj dôležitejšie ako to, ako vidíš ty. Väčšina moto nehôd totiž nie je o tom, že by motorkári nejak extrémne padali. Jednoducho nás nevidieť. Pokiaľ hmlovky nemáš, snaž sa svietiť všetkými možnými svetlami a odporúčam v pravidelných intervaloch, na malé momenty stláčať brzdu, predovšetkým ak cítiš, že sa k tebe zozadu blíži nejaké vozidlo. Blikajúce, intenzívnejšie svetlo je ľahšie viditeľné, tak aspoň dáš najavo, že si tu.

Nikdy nezastavuj na kraji cesty

Zastaviť v hmle kdekoľvek v premávke je vstupenka do… nepríjemna. Na rýchlostných cestách sa to môže rovnať samovražde. Ak nemusíš tak nezastavuj vôbec, a ak musíš, vždy sa snaž odbočiť mimo cestu. Na parkovisko, na chodník, aj na trávnik. Je to oveľa bezpečnejšie. Len pozor, známemu sa stalo, že odbočil mimo cestu a auto za ním tiež, tak ho potom spoločnými silami zasa vytláčali z priekopy. Ale naspäť k téme. Na kraji cesty počas hmly zastavuj len v naozaj krízových prípadoch, keď sa nič iné robiť nedá a snaž sa dať o sebe vedieť všetkými možnými spôsobmi.

Radšej spomaľ akoby si mal predbehnúť

Predbiehanie v hmle je…, akoby som to slušne, hlúposť. Asi nemusím písať prečo. Tých pár sekúnd, ale pokojne aj minút, ktoré stratíš za tým slimákom pred tebou, je to najmenej čo môžeš stratiť, ak sa rozhodneš vybrať sa do protismeru a budeš dúfať, že nič nepôjde. Náhoda je vieš čo. Jednoducho počas hmly sa nepredbieha.