Skútrov jazdí po svete obrovské množstvo. Typy skútrov rozdeliť nejako príčetne azda ani nejde. Mnohé z nich, hoci ich spája rovnaké meno, vyzerajú inak v Európe a inak v Ázii. Predpisy sú totiž iné tu u nás a úplne iné niekde vo Vietname. U nás by to bola jedna kategória, tam úplne iná. Tak som sa rozhodol, že si to zjednoduším a rozdelenie skútrov urobím podľa typu pohonu, podľa objemu motora a podľa veľkosti stroja. To by snáď mohlo byť univerzálne všade a pre základný prehľad to myslím bohato stačí.

Áno, dalo by sa ešte deliť na chladené vzduchom a chladené kvapalinou, na tie s automatom a tie s manuálnym radením, prípadne ďalšie podkategórie, ale pre naše účely som vzal do úvahy už len moderné modely skútrov a tam už veľa vzducháčov a manuálov nenájdeme. Takže základné kategórie sú tieto:

Skútre podľa typu pohonu

Motorový skúter 

Niekde nazývaný aj benzínový skúter, je najbežnejší typ skútra, ktorý dnes stretnete na cestách. Takýto skúter je poháňaný benzínovým motorom s rôznym objemom a výkonom, pričom motor býva chladený kvapalinou, prípadne vzduchom. Ide o klasické stroje s charakteristickým zvukovým prejavom, vysokou spoľahlivosťou (samozrejme záleží od značky), dlhším dojazdom, rokmi overenými jazdnými vlastnosťami, ale tiež negatívnym vplyvom na životné prostredie a vyžadujúcim si pravidelné tankovanie.

Elektrický skúter 

Elektroskúter je horúca novinka. Ide o moderné skútre, ktoré sú kompletne poháňané elektrickým motorom typu Plug in. Teda na to, aby ste sa odviezli musíte elektro skúter nabíjať z elektrickej siete. V budúcnosti by mohli byť prevládajúcim typom pohonu, no v súčasnosti sú iba alternatívou k motorovým skútrom. Elektrické skútre sa vyznačujú tichým chodom, výrazným zrýchlením, ekologickou prevádzkou, no zatiaľ stále aj malým dojazdom a kontroverznou spoľahlivosťou.

Skútre podľa objemu motora

Skúter do 50 ccm

Motorové skútre s objemom do 50 kubických centimetrov sú obľúbené predovšetkým kvôli tomu, že na ich vedenie stačí aj vodičský preukaz typu AM. Na niektoré z nich sa nevzťahuje ani zákon o povinnej výbave, tie však musia byť označené príslušnou tabuľkou. Ide o malé, svižné skútre určené na dochádzanie do práce, prípadne na krátke vzdialenosti. 

Skúter do 125ccm

Skúter 125ka je najpoužívanejšou a najpredávanejšou kategóriou skútrov nielen na Slovensku. Prispieva k tomu najmä to, že na jeho vedenie u nás, postačuje jazdcovi vodičský preukaz typu B, teda ten, ktorý vás oprávňuje viesť klasický automobil. Váha sa pohybuje najčastejšie medzi 150 až 200 kg a maximálna rýchlosť zhruba do 120 km/h. Najlepšími zástupcami sú Honda PCX, Yamaha NMAX 125, Vespa, napr. GTS, prípadne Piaggio Liberty či Medley. 

Skúter do 300 ccm

Kategórií skútrov do 300 kubíkov je viacero, 155 ccm (napr. Yamaha Nmax 155), 200 ccm alebo 250 ccm. Najčastejším zástupcom bývajú maxiskútre, ako Yamaha XMAX 300, Honda Forza 300 či SYM CruiSym. Nemusí to však tak byť vždy. Klasický skúter s 300vkovým motorom je napríklad Honda SH 300, prípadne niektoré modely od Piaggio. Váha býva vyššia ako je 200 kg a rýchlosti sa pohybujú na úrovni 130 – 140 km/h. Odvezú aj dvoch jazdcov, no treba robiť kompromisy.

Skúter do 500 ccm

Veľké skútre s ktorými sa nebudete báť predbiehať ani na diaľnici. Maxiskútre, ktoré nemajú problémy ani s dvojicou jazdcov. Hmotnosť je rovnako ako u kategórie vyššie cca okolo 200 – 220 kg. Maximálna rýchlosť už sa blíži k 145 km/h. Priam etalónom týchto skútrov je Suzuki Burgman 400i, ale zaujímavý je tiež SYM MAXSYM 400. 

Skúter nad 500 ccm

Králi ciest, ktorí nemajú problémy držať krok aj s rýchlejšími motorkami. Športové skútre, ktoré jazdcom ponúkajú spojenie rýchlosti motoriek a komfortu skútrov. Hmotnosť okolo 220 kg a maximálne rýchlosti až 160 km/h a viac z nich robia skvelých spoločníkov aj na dlhších cestách. Ideálnymi predstaviteľmi sú Yamaha TMAX, Honda Forza 750, Suzuki Burgman 650, alebo futuristický, no krásny koncept Honda X Adv, ktorá ponúka až 43.1 kW a maximálku 177 km/h.

Skútre podľa veľkosti

Malé skútre

Malé skútre sú väčšinou motorové skútre do 50 ccm alebo základné elektrické skútre s dojazdom do 20 kilometrov. Ide výhradne o mestské skútre, resp. skútre ktoré slúžia na krátke jazdy. V mestskej premávke sú neoceniteľné a je to pre nich ideálne využitie. Nevynikajú rýchlosťou ani úložným priestorom, prejdú však všade a zaparkujete s nimi aj na 50 centovke. Typickým predstaviteľom môže byť napríklad SYM Fiddle.

Klasické skútre

Pod pojmom klasické skútre myslíme najčastejšie mestské skútre typu Yamaha NMAX či Honda PCX. Ide o stredne veľké, svižné skútre s veľmi dobrým manévrovaním, nízkou váhou a najčastejšie s motorom do objemu 125 kubických centimetrov, s výkonom okolo 9 kW. Vyššie kubatúry sú pri tomto type stroja skôr výnimkou, ale existujú. Sú vhodné aj na kratšie výlety po okolí, pri dlhých výletoch už neponúkajú toľko pohodlia koľko maxiskútre.

Maxiskútre

Maxiskútre sú objemné, väčšie skútre so silnejšími motormi, ktoré sa viac ako do mestskej premávky hodia na prímestské a dlhšie trasy. Maxiskútre však nie sú len doménou vyšších kubatúr. Kvalitné a dobré stroje nájdete už aj v kategórii skútrov do 125 ccm. Napríklad Honda Forza 125, Yamaha XMAX 125 ale aj Suzuki Burgman 125. Títo „mackovia“ však už majú oproti klasickým skútrom výkon o niečo vyšší, začínajú na cca 11 kW a ďalej už len stúpajú.