To je to isté ako Forza 350, prekapotovaná Honda Forza 350, Forza je lepšia, v porovnaní s Forzou je aká?… A tak dále, a tak dále… Fakt ma prekvapuje akú silnú konkurentku má Honda ADV 350 vo svojej vlastnej sestre. A pritom, pritom mne až také podobné vôbec nepripadajú. Forza je viac uhladená dáma, ADV šibalská chuligánka, ktorá sa s vami vyberie aj do miest, kde už Forzička svoj mestský noštek nestrčí…

Ale vrátim sa od vzletnej filozofie rovno do sedla, a veru, ani pocitovo mi tie dva stroje neprídu vôbec podobné. Jasné, základ skútrov, rámy, motorky sú podobné, ale výkon, krútiaci moment, a v podstate komplet podvozok aj posed jazdca sú úplne odlišné. Myslím, že tie skútre sú určené pre rozdielnu klientelu a iný typ jazdcov a povzdychy nad tým, že si ADVčkou Honda kanibalizuje predaje Forzy 350, podľa mňa nie sú na mieste.

ADV – Aké Dobré Vozenie

Keď som si Hondu prevzal, v prvom rade ma prekvapilo ako fajn som sa na nej cítil už pri prvom posadení sa. Obvykle mi u týchto väčších skútrov chvíľku trvá, kým si zvyknem, bolo to tak pri XMaxe aj pri Forze, aj na TMax som si potreboval pár kilometrov kým sme sa naladili na rovnakú vlnu. ADVčko mi však pomerne rýchlo ukázalo, že s ním bude zábava. Svoju úlohu určite zohralo aj to, že som preň nemusel ísť do Bratislavy, ale preberal som ho v Považskej Bystrici, kde predsa len cesty poznám dokonale. Aj tak však veľmi dobrý pocit z jazdy prišiel skôr ako inokedy.

Najviac za to asi mohol posed. Je hodne motorkový, a o dosť iný ako na spomínanej Forze. Už prvý pohľad na odhalené riadidlá hovorí jasnou rečou. Keby ste nevedeli, že sedíte na skútri, nevšimnete si rozdiel medzi nimi a motorkovými. Sú široké, posadené pomerne vysoko a nútia vás zaujať rukami polohu ako na motorke. A keďže som pred testovaním ADVčka jazdil dlhší čas viac na motorkách, ako na skútroch, cítil som, akoby som len presadol z jednej motorky na druhú. Akurát som dostal navyše benefity skútra. Fakt ma bavilo si vychutnávať ten pocit, že tento stroj riadim. 

K motocyklovému feelingu prispieva aj umiestnenie sedadla. Je posunuté viac dozadu, ako na bežnom maxiskútri a tým, že je užšie (až by som prijal, aby hlavne vpredu bolo o niečo širšie) umožňuje vám pomerne veľký rozsah pohybu a teda aj zlepšenie ovládania stroja, ktoré už je samo o sebe na vysokej úrovni. Musím tiež dodať, že ma potešila aj jeho tuhosť, nie je ani veľmi mäkké, ani tvrdé. Zadok ma z neho nebolel ani pri dlhšom jazdení a chrbát snáď ani nevedel, že sa vozí. Príjemný posed mi máličko kazili len malé nášľapy pre nohy, chýbalo mi ešte pár centimetrov, aby som si mohol nohy viac posunúť dopredu. Ale môžete si zmeniť polohu nôh z horizontálnej na šikmú vertikálnu, takže nejak extrémne frfľať nemôžem.

Je Honda ADV skúter alebo motorka?

Radosť z jazdy sa menila na nadšenie vďaka veciam, ktoré som už načrtol. Ovládateľnosť stroja. Tá je výnimočná. ADV má motorkové DNA, je to crossover medzi skútrom a motorkou a Honda v tomto stroji dokázala skvele skĺbiť to najlepšie z oboch táborov. Na rovinu treba povedať, že je to tak aj s nevýhodami, ale teraz ešte nie je čas na negatívne veci. 

V praxi to znamená, že vďaka šírke riadidiel, robustnosti skútra a kvalitnému rámu a tiež vyšším kolesám, dokážete jazdiť prakticky na limite toho, čo ešte dokáže skúter ponúknuť. Nemyslím rýchlostne, skôr technicky. Práve tu je podľa mňa najväčší rozdiel medzi ADV a Forzou. Forza je mestský maxiskúter, ktorý síce nesklame ani mimo urbánnej oblasti, no ADV chutí jazda mimo mesto viac. Ochotnejšie ide do zákrut niekde na horských prechodoch, a vy pri hlbokom náklone máte väčší pocit, že ešte máte stroj pod kontrolou. Ale pozor, konštrukcia skútra priam vyžaduje, aby ste si tú jazdeckú extázu zaslúžili. Zadarmo ju nedostanete. Je to o tom, že musíte mať niečo odjazdené, aby ste dokázali z ADV vymačkať to najlepšie. Výborne poslúži aj pri bežnom používaní, no tesne pred limitom, v pásme kam sa jazdnými vlastnosťami dostane máloktorý skúter, sa správa tak perfektne, až som mal niekedy chuť zastať a pohladiť ju za to, aká skvelá je.

Pre istotu opakujem, že to neznamená, že by bola Forza horšia. Len je iná. Skvelá v tom, že keď na ňu sadne začiatočník, resp. neskúsený jazdec, bude sa na nej okamžite cítiť dobre a po pár chvíľach má pocit, že ju plne ovláda. U ADV si nie som úplne istý, že je od začiatku k nováčikom taká priateľská, hoci mne naozaj sadla. Jasné, pohybujeme sa v medziach skútrov, nie je to žiadna vyše litrová beštia. Stále ide o 350 ccm skúter, no napriek tomu, treba k jazdeniu trochu snahy, práce s telom a chcenia a potom budete odmenení dokonalejším jazdeckým zážitkom.

Tiché, pohodlné a šetrné jazdenie

Sem tam sa stane, že motor a rám a podvozok sa príliš nekamarátia, ale u ADV tu nastáva až podivuhodná symbióza. Motor je klasicky honďácky príjemný a nezáludný. On vlastne ani nevrčí, ale pradie. Štvorventilový SOHC motor ponúka objem 330 cm3 a tlačí maximálny výkon 21,5 kW s krútiacim momentom 31,5 Nm, ktorý navyše dostanete už pri 5250 otáčkach. To vôbec nie sú zlé čísla a verte mi, že jeho silu poznať je. Jediné, kde mi trošička chýbalo viac výkonu sú výjazdy zo zákrut, kde by som prijal ešte trošku silnejší záber, aby sa dalo efektívnejšie zdvihnúť stroj z náklonu a plynulejšie vystreliť vpred, ale to je len letmé povzdychnutie, človeka zhýčkaného výkonom motoriek.

Motor v ádévé zaberá už pekne odspodu a jeho dynamika je veľmi plynulá, v celom rozsahu som nemal pocit, že by v niektorom pásme oddychoval. Naopak, po 130tku ťahal príjemne, dokonca až tak, že som sa naozaj mnohokrát pristihol, že prekračujem povolené limity o až extrémne čísla. Skutočne, 130 km/h je na displeji hneď, ani sa nenazdáte, čo je pri 350ccm skútri veľmi príjemný bonus. Pritom maximálku som vytiahol len máličko nad 140. Osobne si však myslím, že viac ani netreba. Diaľničnú rýchlosť zvládnete ľavou zadnou a v meste ani na okreskách mimo neho, vám trojciferné hodnoty tachografu netreba. Možno ma trochu prekvapili vibrácie, ktoré cítiť pri rýchlostiach okolo 90 km/h, ale ako znenazdajky sa objavia, tak rýchlo aj zmiznú, to len pri Hondách na ne nie som úplne zvyknutý.

Spotreba sa pohybuje niekde v rozmedzí 3,3 až 3,7 litra, v závislosti od toho koľko času strávite v meste, na diaľnici a podobne. Tu sa ale pozastavím nad nádržou, ktorá je síce primerane objemná, pojme 11,7 litra benzínu, no je umiestnená medzi vašimi nohami pred sedadlom a je fakt vysoká. Na začiatku si to ani neuvedomíte, ale ak napríklad často vysadáte (a to napr. pri fotení skútra robíte), tak si veľmi rýchlo uvedomíte, že už to ani neviete prekročiť bez toho, aby ste ju celú nedokopali a nemali na nej šmuhy. ADV určite nie je stroj pre kuriérov donáškových služieb. Jedine, že by si chceli vylepšiť stehenné svaly.

Podvozok? Vpredu biznis vzadu párty

Čo by som tiež označil za trademark Hondy, to je nastavenie podvozku. Vpredu pomerne mäkký vzadu o trochu tvrdší, ako by bolo príjemné. Celkovo však môžeme brať ADV, ako športový skúter, Honda ho tak aj prezentuje, takže tú zvýšenú tvrdosť akceptujem. Predná vidlica je obrátená, s hrúbkou 37 mm a zdvihom veľmi príjemných 125 mm. Nehovorím, že sa na nej s dorazom nezoznámite, ale nebude to také časté, ako by ste si pri jej mäkkosti mysleli. Vzadu nájdeme kyvné rameno s dvomi tlmičmi s oddelenou nádržkou , ktoré využívajú progresívne trojstupňové pružiny. Zaujímavé a celkom funkčné riešenie. Azda však, jedna malá pripomienka, sem tam som mal intenzívny pocit, že si predok a zadok trošku nerozumejú. Spolupráca by mohla byť o kúštiček lepšia. Ale toto je boliestka väčšiny skútrov na tých tankodromoch, ktoré tu pred voľbami prezentujú mocipáni ako dokonale zrekonštruované cesty.

Ku kvalitnej jazde prispievajú aj kolesá, vpredu 15 palcové, vzadu 14 palcové. Aj oni samotné dokážu zhltnúť menšie nerovnosti a odľahčiť tak odpruženiu ťažkú lopotu so slovenskými cestami. Obuté sú do štupľových pneumatík Metzeler Karoo Street, ktoré mi prišli vcelku fajn, no pri hlbších náklonoch už sa dá naraziť na ich limity a začnú mierne vibrovať. Stalo sa mi to v horských serpentínach a celkom ma to prekvapilo. Je ale jasné, že väčšina jazdcov nie je natoľko pochabých, aby malo potrebu tieto limity hľadať ani v meste, nieto na prípadných mimomestských výletoch. Ja som si však hranice možného vychutnával rád pretože, áno, opakujem sa, ADV vám to dovolí. Vďaka jej za to.

Či už však limity vyhľadávate radi, či chcete, či nie, budete sa musieť spoľahnúť na brzdy. A tým v prípade ADV skladám hold. Zachránili ma v Považskej Bystrici, keď sa pán s poľskou EČV znenazdajky rozhodol, že prednosť v jazde skútristovi je prežitok a od tohto momentu platí právo silnejšieho. Sila vôle, no najmä 256 mm kotúča vpredu a 240 mm kotúča vzadu v kombinácii s dvojkanálovým ABS našťastie spôsobili, že bez škrabnutia ostalo auto, skúter aj mojej trenírky. Dokonca ma prekvapilo, že napriek tomu, že ide o japonský stroj ABS sa chová veľmi kultivovane a nesnaží sa vás pacifikovať už v momente keď len pohľadom pohladíte brzdovú páčku. ADV sa vyrábajú v Taliansku, tak možno to tam ragazzi niekde tajne štelujú na svoj spôsob.

ADV má odvahu aj mimo cesty

Už som spomínal, že stavba stroja je pomerne robustná. Nebudete sa teda musieť báť ani nejakých tých mestských súbojov so stojatými kolónami. Vopchať sa pri troche snahy a umu bude dať aj do užších miest. Nechcem písať, že všade, lebo to od maxiskútra nemôžme očakávať. Priznám sa, je leto, a mne sa nechce pariť niekde v zovretí výfukov, takže som to pomerne často využíval. V kombinácii s živým motorom je ADV stroj, ktorý sa v meste nielenže nestratí, ale hravo si v ňom vydobyje rešpekt. Svoj potenciál však naplno ukáže vtedy, keď prejdete poslednou križovatkou a vyrazíte mimo zastavanej oblasti. Univerzálne použitie je veľmi silným benefitom, ktorý je ešte zvýraznený tým, že pre ušetrenie si kilometrov, prípadne len pre prostú radosť z možného, môžete bez problémov vyraziť aj na nespevnené cesty, šotoliny, či poľné chodníky spájajúce mestá či dediny mimo asfaltovej cestnej siete. Preháňať sa poliami, medzami a nehlbokými brázdami pod Lietavským hradom na skútri, mi spôsobovalo priam detskú radosť. Nie je to nič čo by som zažíval často.

A to sa priznám, že som v otázke toho či sú skútre vhodnými vozidlami aj mimo asfaltovej cesty, skôr skeptik. Honda ADV sa však radí po bok tých skútrov, ktoré, mne, zjavne už starému kmánovi, ktorý len nerád priznáva, že sa mýli, ukázali, že sa to dá, a dá sa to dokonca kvalitne. ADV som mimo spevnených vozoviek testoval poctivo a hoci to naozaj nie je enduro stroj, tak musím povedať, že cestovanie zvážnicami medzi voňavými poliami a lesom, som si na nej užíval maximálne.

Mladšia sestra Hondy X-Adv

Už vás to chválenie nudí? No, v tom prípade vás nepoteším, bude pokračovať. Pokračujem napríklad dizajnom. Ten sa síce od roku 2022 nijako nezmenil, no zostarnúť veru nestihol. Ľuďom sa páči. Keďže nie som vyprsená instagramová motorkárka fotiaca sa v elasťákoch a obtiahnutom tričku, málokedy sa mi (nielen) pri testovaní stáva, že po mne ľudia z áut kričia, že mám pekný… ehm, skúter. ADVčko však zjavne v ľuďoch vzbudzuje pozitívne vášne.

Viditeľná je inšpirácia bestsellerovým modelom Honda X-ADV, akurát je ADVčko akési učesanejšie, elegantnejšie a menej extravagantné. Napriek tomu čo som písal vyššie, a aj tomu, že ADV snáď až trochu vulgárne odhaľuje prednú vidlu, čím dáva jasne najavo svoje offroad ambície, si myslím, že sa k nemu hodí aj sako a kravata. Zaparkovať ju ráno pred officom určite vás určite do hanby a posmeškov nedostane.

Prednej časti dominujú masívne LED svetlomety, ktoré ustupujú do bokov a plynule sa tak opticky prepájajú s bočnými líniami, ktoré práve dokonale klamú zrak a naznačujú robustnosť stroja, aj keď realita je, ako som už spomínal skôr opačná. Predovšetkým v čiernej farbe je to stroj, s ktorým by som sa naozaj, vôbec nehanbil prísť na nejaké to dôležitejšie stretnutie s klientom.

Štít poteší, displej až tak nie

Oslím mostíkom pre prechod z dizajnu k výbave Hondy ADV môže byť predný štít. Ten je jednak veľmi príjemne dizajnovo zasadený do samotného stroja, hlavne je však nastaviteľný až v štyroch polohách, v rozmedzí slušných 13 centimetrov (133mm presne). Nastavenie síce nie je elektronické, musíte to zvládnuť ručne, ale nie je to nič zložité, slúži na to jednoducho ovládateľný zaisťovací mechanizmus, takže to zvládnete aj pri kratučkom zastavení. Plexi by síce mohlo byť o niečo širšie, ale tým, že je umiestnené viac vpredu, poskytuje jazdcovi vcelku solídnu ochranu.

Priamo za plexi štítom sa nachádza displej. Ten je ale pre mňa skôr sklamaním. Ani nie tak množstvom údajov, ktoré poskytuje, či ich zobrazením, skôr veľkosťou. Predsa len, ADV je veľký, nie úplne lacný skúter, stojí 6200 € a hodil by sa k nemu aspoň 7 palcový displej, ktorý má napríklad také Voge SR 4 Max. Vo výbave je však len 5 palcový, s invertným zobrazením údajov, čo síce pomáha na priamom slnku, ale aj tak svetlosťou zrovna nevyniká. Poteší aspoň to, že je plne nastaviteľný a ovládateľný tlačidlami na riadidlách, takže sa nemusíte prestávať sústrediť na jazdu pri zmene zobrazovaných údajov a šmátrať niekde popod displej, ak chcete vidieť iné čísla, ako doteraz.

Tí technicky zdatnejší si dokonca môžu cez displej aj spárovať skúter s telefónom pomocou systému hlasového ovládania Honda Smartphone Voice Control System. Vďaka nemu je možné hlasom ovládať telefonické hovory alebo prehrávanie hudby z prednastavených playlistov. Pre aktiváciu je potrebný komunikátor v prilbe a aplikácia Honda RoadSync. 

Samotný kokpit je však spracovaný na jednotku. Všetko je rozmiestnené intuitívne a pokiaľ máte skúsenosti s inými skútrami, či motorkami, tak nejak okamžite budete vedieť čo na čo slúži. Ani manuál nebude treba. V podstate všetko zvládne palec vašej ľavej ruky.

ADV350 je tiež vybavený dvojúrovňovým systémom nastaviteľnej kontroly trakcie Honda Selectable Torque Control (HSTC), ktorý cez vstrekovanie upravuje krútiaci moment motora tak, aby sa naplno využila trakcia zadného kolesa. Fajn je, že celý systém HSTC viete zapnúť alebo vypnúť spínačom na ľavej rukoväti. Ak si budete chcieť užiť aj dokorán roztvorenú náruč poľných cestičiek, budete za túto možnosť vďačný.

Na nákup aj vybavenie kancelárskych radostí

V čelnom paneli skútra je z ľavej zadnej strany zabudovaná priehradka na odkladanie napr. rukavíc. Nepatrí medzi veľkostne prehnané, ale zmestil som tam kľúč, doklady a plechovku s vodou, takže na rýchle praktické odkladanie je dokonalá. Len tam radšej nič nenechávajte lebo zamknúť sa nedá.

Samozrejme to z odkladacích priestorov nie je všetko, tá hlavná „skriňa“ sa nachádza pod sedadlom, má 48 litrov a poskytuje dosť miesta aj na väčší nákup. Vložíte tam aj integrálnu prilbu, resp. výrobca uvádza, že dokonca dve, ale mám taký pocit, že by museli byť obe menších veľkostí. Dno je totiž celkom plytké. Veľmi ma potešilo, že je „vo vaničke“ urobený na boku priestor na lekárničku, takže vám nebude zaberať zbytočne miesto v hlavných prepážkach. Platí však, že na nedostatok miesta by sa primerný používateľ sťažovať nemal. A ak predsa len áno, je možné si za pár stovák dokúpiť 50 litrový kufor so smart key otváraním, kam toho napracete tiež dosť.

Celkovo je podpora bezkľúčového zapaľovania potešujúca a veľmi dobre implementovaná aj do ovládacích funkcií skútra. Honda to ale má takto hodené vo všetkých skútroch, takže to nie je u nej nič výnimočné.

Kto seje vietor, tomu sa radšej vyhýbajte

No a dostávame sa aj k tomu čo môžu niektorí považovať za nedostatky. Z mojich skúseností ADV najviac zaostáva v ochrane jazdca pred nepriaznivými vplyvmi počasia. Jednoducho jej konštrukcia spôsobuje, že vaše plecia, kolená, resp. celé nohy, ale tiež vrch hlavy dostávajú zabrať. Najmä od vetra. V chladnom počasí kolená fakt trpia. Tu Forza jednoznačne poskytuje väčší komfort. Spomínal som, že sa z motoriek nepreniesli iba klady však?

Jednoducho treba prijať to, že crossover medzi motorkou a skútrom neprenesie iba tie pozitívne veci, ale aj tie menej obľúbené. Pre niekoho môže byť nevýhodné aj to, že sa na ten dokonalý jazdný zážitok jazdec v sedle viac narobí. Áno, rátajte s tým, že sa unavíte. Tu je to ako na motorke, skutočne musíte telom stroju pomáhať, aby ste z neho dostali to vysoko zavesené, najsladšie ovocie. Mne to napríklad nevadilo, ale poznám ľudí, ktorí tvrdia, že si nekupujú skúter na to, aby sa na ňom fyzicky trápili. Chápem, a upozorňujem, že ak to platí aj pre vás, potom sa poobzerajte po maxiskútroch, tam by na vás fúkať nemalo, a do náklonov vás tiež nútiť nebudú.

Skúter určený nielen na praktické veci

Ak by som mal svoje dojmy na záver nejako zhrnúť pár slovami, napíšem, že ADV je pre mňa určite jeden z najlepších skútrov, na akých som kedy sedel. Bez preháňania. Nie je dokonalý, a naozaj nie každému sadne, ale pokiaľ nechcete skúter vyslovene iba kvôli praktickosti, ale máte chuť si aj skutočne zajazdiť, len máloktorý konkurent vám v tejto kategórii môže ponúknuť viac. 

Mňa jazdenie v sedle tohto stroja vyslovene bavilo a som rád, že Honda je jedna z tých značiek, ktorým nejaké kilometre navyše na testovacích strojoch nevadia. Okrem toho, že som s ADV prejazdil krížom krážom celé mesto, keď bolo treba niečo vybaviť a necítil som sa nijako obmedzovaný jeho rozmermi, poskytlo mi aj pridanú hodnotu v tom, že som večer mohol vypadnúť na okresky a užívať si hltanie kilometrov a zákrut v motorkovom štýle. Pochopím, že niekomu bude chýbať výkon, no ja som tento skúter prijal taký aký je, a nechýbalo mi na ňom prakticky nič.