Jazdím už nejakú dobu, napísal som dosť článkov o tom ako byť lepším jazdcom, ako jazdiť, ako nespadnúť, ako zvládnuť nástrahy na cestách. Teoreticky ovládam všetko úplne majstrovsky. A viete čo? Napriek tomu, že mám odjazdené vysoké tisíce kilometrov, mal som pod sebou už desiatky strojov, tak stále pácham aj úplne začiatočnícke chyby.

Mám zlozvyky, o ktorých viem, bojujem s nimi, ale aj tak sa občas pristihnem, že ich robím. Preto ma vždy prekvapí koľko dokonalých jazdcov (nielen) na Slovensku máme. Hlavne teda vo facebookových diskusiách. Všetci všetko vedia, napíšu vám ako najlepšie jazdiť, čo kedy presne spraviť, ako sa zachovať v kritických situáciách. Potom ale vyrazím na cesty a vidím niečo úplne iné…

Ja som k sebe pomerne sebakritický, svoje limity si uvedomujem a budem veľmi rád, ak si ich niekto moje nedostatky prečíta a uvedomí si, že možno ich robí aj on. Nerobím si ilúzie, že tým, že ich tu vymenujem hneď všetci budú jazdiť uvedomelejšie. Ale možno inšpirujem aspoň pár jazdcov, aby si uvedomili, že aj oni robia niečo podobné a pri ďalšej jazde si na mnou spomínané veci dajú aspoň o 10 % väčší pozor. A 10 % môže niekedy rozhodnúť o tom či máš na reakciu o 1 sekundu viac času.

Takže, tu sú moje hriechy a budem rád, ak ma v tom nenecháte a v komentároch na Facebooku spomeniete aj tie vaše.

Lepím sa na autá predo mnou

Toto je vec, ktorá sa so mnou ťahá odkedy mám vodičský preukaz. Robím ju v aute, aj keď už menej, a robím ju aj na skútri/motorke. Vyčítal mi ju aj môj inštruktor, keď som si robil vodičák na veľkú motorku. 

Každý vnímame vzdialenosť inak, a mne sa naozaj zdá, že mám priestoru dosť. Zatiaľ sa mi nikdy nič zlé nestalo, dokonca som ani nejako extrémne nikdy nebrzdil, ale dobre viem, že ak som príliš blízko, okrem toho, že znervózňujem vodiča predo mnou, robím zle hlavne sebe. Znižujem si totiž čas na reakciu a skracujem si priestor, na to, aby som dokázal s nebezpečnou situáciou ešte niečo urobiť.

Jazdím takto, úplne automaticky, takže je veľmi ťažké s tým niečo robiť, no v tomto prípade sa naozaj aktívne snažím zlozvyku zbaviť, dokonca som mal na prechádzajúcom skútri nalepený papierik NELEP SA!

Jazdím na skútri ako v aute

Sem tam sa pri jazde prichytím pri tom, že som bol v nejakej situácii ľahkovážny. V aute si to môžete dovoliť, prinajhoršom to odnesie nárazník, alebo plechy. Na motorke vás ale žiadne plechy nechránia.

Väčšinou sa mi poľavenie v koncentrácii deje ku koncu jazdy, keď už som unavenejší a tým pádom menej ostražitý. Tiež som si všimol, že pozornosť strácam v menej frekventovaných a exponovaných úsekoch. Na hlavných križovatkách si človek predsa len pozor dáva vždy, ale pri jazde po rovnej dedinskej ceste, kde nie sú vedľajšie cesty mozog vypínam. A potom mi tam z dvora vlezie babička na Fabii.

Pri tomto zlozvyku sa našťastie môžem trochu pochváliť, pretože vidím, že sa časom lepším. Ono, pár hraničných situácií človeka naučí, že spoliehať sa na to, že vás vodič v aute, ktoré vám križuje cestu vidí, nie je vždy tá najlepšia voľba.

Nenosím so sebou súpravu na opravu defektu

V prvom skútri, ktorý som si kúpil som ju ešte vozil, potom som súpravu na opravu defektu niekam založil a už nenašiel. Teda niežeby som ju nejako extrémne hľadal. Pritom väčšinu mojich ciest tvoria dlhšie trasy, takže riskujem, že ostanem visieť niekde ďaleko.

V podstate aj sa mi to už stalo, keď som testoval VOGE SR4 Max. Našťastie bol defekt dosť pomalý na to, aby som na pumpách dofúkal, a kým som prišiel na ďalšiu pumpu, tak mi nevyfučalo celé koleso.

Tento zlozvyk je iba o mojej lenivosti a hlúposti, pretože súprava príliš miesta nezaberá. Navyše, bez nej nedokážem pomôcť ani ostatným jazdcom, ak by mali problém s defektom, takže viete čo, idem ja rovno hľadať.

Rýchle nájazdy do zákrut

Nie som na skútri žiaden Verstappen, jazdím v podstate podľa predpisov, maximálnu rýchlosť prekračujem v tolerovanej norme. Aj tak však dosť často mávam problémy s tým, že neviem odhadnúť rýchlosť nájazdu do zákruty.

Ešte raz opakujem, skutočne nelietam ako Valentino Rossi, takže sa mi tuším ešte ani raz nestalo, že by som čo i len vyšiel do protismeru, ale pomerne často sa mi stáva, že si musím v zákrute mierne dobrzďovať. 

O tom, že brzdenie počas náklonu v zákrute, nie je z najbezpečnejších činností sa baviť nemusíme. Pracujem na tom, je to čoraz lepšie, ale stále ani zďaleka dokonalé. Mimochodom práve tento môj zlozvyk je pre mňa najsilnejším argumentom, prečo by som mal absolvovať motoškolu.

Zabúdam na bočný stojan

Toto je skôr vec vtipná, ako nebezpečná. Častejšie ako hlavný používam bočný stojan, a tak v 90 % prípadov ho po nasadnutí na skúter zabudnem sklopiť. Čo sa stane? No samozrejme nenaštartujem. Takže tep rýchlo stúpa, dych sa zrýchľuje a hodinky ukazujú zvýšený stres.

ONO TO NEŠTARTUJE… Našťastie mi pomerne rýchlo dôjde, že treba len sklopiť stojan, ale už by som sa po tých rokoch mohol naučiť ho sklápať automaticky. Každopádne, toto je jeden zo zlozvykov, ktorým nikoho neohrozujem.

Nosím tmavé plexi na prilbe aj večer

S novou prilbou som dostal aj plexi so zrkadlovou úpravou. Nie je teda úplne zatmavené, ale prepúšťa o dosť menej svetla ako číre plexi. Väčšinou cez leto nosím otvorenú prilbu, kde problém nie je, no pokiaľ si dám integrálu, plexi nemením. To znamená, že ak som vonku dlhšie a začne byť tma, zhorší sa aj moje videnie.

Jasné, nie je to nič kritické, vždy sa dá prilba pootvoriť a aj to robím, ale nemalo by sa takto jazdiť. Viem, že niektorí jazdci to robia tak, že vozia so sebou aj číre plexi a menia si ich, keď sa zníži viditeľnosť, a zrejme to tak urobím aj ja, keď vyrazím na dlhší výlet, ale zatiaľ som to nerobil. 

Ani tento môj zlozvyk ma veru nectí.

Nie vždy nosím moto oblečenie

Áno, aj ja Brutus… Na moju obhajobu uvediem aspoň to, že vrchnú časť oblečenia mám s protektormi vždy, alebo teda v 99 % prípadov a pokiaľ idem jazdiť dlhšiu trasu, mimo mesta, jazdím oblečený tak, ako sa má. Ale povedzme si tak, je to obhajoba veľmi pofidérna

Najväčšia bolesť sú pre mňa nohavice, tie v letných horúčavách veľmi rád mením za klasické rifľové kraťasy. Čo sa bundy týka, mám letnú, resp. mám moto mikinu a tieto poskytujú celkom prijateľný komfort aj v horúcich dňoch. S nohavicami je to horšie, a preto ich zavše nahradím. Budem sa snažiť polepšiť. Celkom by ma zaujímalo či nájdem nejaké vzdušnejšie moto gate.

O tom, že je jazdenie v krátkych nohaviciach nie je úplne inteligentné, nech vás presvedčí aj nasledujúca fotka.