Adventure skútre sú v móde a niet sa čo čudovať, že na populárny trend naskakuje čoraz viac výrobcov. SYM je jedným z nich a mne sa ich ástupca v tejto vyberanej spoločnosti – SYM ADX 125i páčil od prvého predstavenia. Ani som sa tým netajil. Netajil som sa ale ani tým, že čím viac som s ním prichádzal do kontaktu, či už na výstavách alebo v predajniach, tým viac vo mne vŕtal červíček pochybností o tom či moje prvotné nadšenie nebolo predsa len prehnané.

A prvé metre na ADX rozpaky nerozptýlili, skôr naopak. Akosi som sa na skútri nevedel dobre narovnať a zvláštne sa mi s ním manévrovalo. Až som sa asi po kilometri od miesta, kde som skúter prevzal, musel zastaviť, trocha sa skonsolidovať (a namontovať držiak na telefón), aby som mohol pokračovať s čistou hlavou. Čuduj sa svete, krátka pauza „na vydýchanie“ zabrala. Nezáživný predslov som prekonal, a obrátil stránku na kapitolu 1.

Dobrák s drsnou vizážou

Stále sa nemôžem zbaviť dojmu, že SYM ADX je pekný kus stroja. Rešpektujem, že je to subjektívne, ale mne sa skutočne páči. Robustné krivky, pokojne ich nazvem svaly, moderne trafené hrany a výrazné prechody jednotlivých plastových častí, z neho robia napohľad „namakaného“ športovca. Keď však pri ňom stojíte, resp. veziete sa na ňom, vôbec vám nebude pripadať veľký. Dokonca by som priestor na nohy pre 185 cm jazdca nazval trochu poddimenzovaný. Nenapíšem malý, lebo to by som krivdil, ale na pohodlnú zmenu nôh to nie je a dlhšie jazdy (na ktoré ale tento skúter nebol prvotne určený) mi na lýtka nerobili úplne dobre.

K sebavedomému dizajnu patrí aj mierne namosúrený výraz, s dobráckym „ňufákom“ (prieduchom) medzi svetlami, aj „chuligánsky“ odhalené rúrkové riadidlá. Mám tento pseudomoto štýl rád, ale na rozdiel od konkurencie som fakt nemal pocit, že by sa SYM ADX, chcel nasilu hrať na motorku, posed, resp. celková pozícia jazdca je prirodzene skútrová. A to je dobre, do mesta, kde často ide v premávke o centimetre, sa „hranie“ na motorkový feeling so širokými riadidlami, u mňa nestretáva s pochopením. Pri 125 skútroch radšej volím praktickosť a univerzálnosť.

Crossover čo nemá problém zabrať

Vzhľadom a aj rozmermi by som ADX prirovnal k obľúbeným crossoverom v automobilovom segmente. Kompaktné, praktické vozidlá do mesta, ktoré vás ale nezradia ani na cestách mimo tohto ich primárneho teritória. Dokážu už ponúknuť úžitok aj pohodlie. Ak som teda písal som o posede aj o mieste na nohy, tak ešte dodávam, že sedadlo je fajn. Na povrchu mäkšie, pod tým ale dostatočne tvrdé takže sa nepresedí. Zadok som necítil ani po dlhšej jazde v meste a chrbát neprotestoval, ani keď som vybehol potestovať do prírodu na trochu dlhší výlet. Na sedenie je miesta dosť, a to aj pre spolujazdca. Akurát by som volil iný materiál poťahu sedadla trochu z menej šmykľavého materiálu. Ľahko som sa na ňom posúval dopredu. 

Môj test SYMu ADX vyšiel akurát na týždeň, kedy nadpriemerne fúkalo a jazdiť sa dalo iba so sebazaprením. Zvládol som to však aj preto, že má SYM ADX skvele umiestnený predný plexi štít. Ten síce nie je ktovieako vysoký, ale svoju prácu, chrániť jazdca a odvádzať vzduch tak, aby nerobil neplechu si plnil nadmieru svedomite. Hneď prvý deň som išiel po dlhej rovnej ceste prvej triedy v protivetre a to, že naozaj silno fúka som vedel iba podľa toho, že ohýbalo stromy a moja rýchlosť už nad 90 km/h rástla veľmi pomaly. Aj tak som sa však vyškriabal na tachometrovú hodnotu 96 km/h, čo je na 150 kilový a 125ccm skúter s takmer metrákovým jazdcom v sedle, a protivetrom, nadpriemerná hodnota. Ale, na druhej strane, pocítil som aj nevýhodu tohto typu konštrukcie. Na Adventure strojoch nemáte tak dobre zakryté nohy a napriek tomu, že som mal moto rifle, ktoré majú na kolenách chrániče, cítil som ako sa mi chladný vietor dostáva do kĺbov. Som už starý a večer mi potom brnia kolená…

Kultivovaná sila

Motor ma príjemne prekvapil. Keď skúter SYM ADX predstavili, bola hodnota jeho výkonu jednou z mála vecí, ktoré ma sklamali. Stále si myslím, že by tento svalnáč mohol mať aj viac ako 9 kW. Našťastie je realita niekedy príjemnejšia ako papierové múdra. Nízke otáčky, ani rýchlosti síce ADXku veľmi nechutia, ale ono sa z nich šikovne a rýchlo dostane a nad 50tkou je to už veľmi dobré, okolo 70-80 km/h doslova paráda. Aj nad spomínanou 90tkou je ešte skútrik celkom aktívny, ale okolo 100vky už vám zasalutuje a požiada o povolenie stiahnuť sa z boja.

Na deväťkilovat má však neprirodzene svižný ťah hore kopcom, až ma prekvapilo, že v brehu, kde sa s týmito „nemaxiskútrami„ trápim v rýchlostiach okolo 45 km/h, si to SYM sebavedomo udržiaval nad 50tkou. Jasné, „áčkari“ sa pousmejú, ale vo svojej kategórii je ADX s touto hodnotu na tom veľmi dobre. Ocenia to najmä tí, ktorí chcú sem-tam vypadnúť z mesta na malý výlet. Len málo vecí totiž zasiahne sebaúctu a ego skútristu viac, ako keď sa vlečúc 30 kilometrovou rýchlosťou, snaží rozplynúť z čela trúbiacej kolóny v kopci z Terchovej do Zázrivej (vyskúšané za vás).

Zvukom a vibráciami patrí SYM ADX medzi veľmi kultiovaných skúter partnerov. Tým ale nevravím, že ide o nejakého bezpohlavného EURO 5kového rybo-raka. Zavrčať si vie a vibrácie, v dostatočne tolerovateľnej miere si vás tiež preklepnú. Ja som za to ale rád, mne sedia stroje, ktoré vedia a chcú komunikovať aj týmto spôsobom, len mám potom vždy tendenciu radiť vyššiu rýchlosť.

SYM ADX myslí techno-logicky

Niežeby teda ADX inak nekomunikoval. Kdeže, v SYMe sa v tejto oblasti so skútrom vyhrali do sýtosti. Prístrojovú dosku tvorí prehľadné a dostatočne veľké, farebné, 5“ TFTčko a ovládanie rozosiate naokolo po riadidlách vám umožní z neho dostať všetky info čo potrebujete a možno aj nejaké naviac. Ovládacie prvky sú rozmiestnené ergonomicky a myslím si, že ani menšie prsty nebudú mať problémy s ich nahmataním.  Akurát nastavenia displeja sú „od ruky“ umiestnené v ráme okolo obrazovky. Za jazdy ich preto neodporúčam veľmi riešiť. Mne osobne sa rozhranie páčilo a veľmi oceňujem, že sa stmievateľný displej prepína z denného (bieleho) do nočného (čierneho) režimu. Môžete to urobiť sami, ale funguje to aj automaticky. Ja som si síce slnka pri testovaní veľa neužil, preto neviem posúdiť viditeľnosť počas echt summer days, jak sa povie na Orave, ale nepredpokladám, že by boli hodnoty na displeji nečitateľné.

SYM nám doprial aj dve funkcie, ktoré vedia vyvolať vášne. Zatiaľ čo trakčná kontrola TCS už je všeobecne prijímaná celkom pozitívne (a ona naozaj vie pomôcť), štart-stop systém je (nielen) pre mňa nutné zlo. Tu navyše funguje s maličkým časovým oneskorením oproti pohybu plynu, čo mne stačilo na to, aby som ho navždy zavrhol. Spotrebu na tejto kubatúre neriešim, tak nech si to vrčí aj keď stojím. A ak by vás teda nejako veľmi zaujímalo za koľko som jazdil, tak múdry displej telefón mi ukazoval, že 2,7 litra na 100. Oba systémy sa samozrejme dajú vypnúť. Štart-stop dokonca ostáva neaktívny aj po tom čo vypnete motor a následne znova naštartujete. Pri kontrole trakcie to však neplatí, tú, ak chcete, musíte vypínať zakaždým. Ja som to nerobil.

K tech výbave si ešte pridajte aj komplet bezkľúčový systém a nad pravým kolenom nájdete aj slot s USB konektorom, takže váš mobil bude v pohode.  Kľúč stačí mať so sebou vo vrecku, inam ho strkať netreba. Prídete, pootočíte kruhovým ovládačom, stlačíte tlačidlo a… magic! Okrem toho, že kľúčom ADX uvediete do chodu, ním skúter aj zamykáte a odomykáte, prípadne môžete tlačidlom spustiť signalizáciu, aby ste ho našli na preplnenom parkovisku. V praxi to cez deň asi nevyužijete, ale keď sa pozabudnete v práci a pritom zabudnete, kde ste ráno zaparkovali, večer potme vďaka tejto fíčurke stroj ľahko objavíte kdekoľvek. 

A ak sa teda potme vyberiete aj domov, budete spokojný, ako na Taiwane zvládli osvetlenie. Je kompletne full LED. ADXko je vybavené predným LED svetlom, LED pozičným svetlom, LED zadným svetlom a LED smerovkami. Takto to znie nudne, ale podstatné je, že uvidíte vy a ostatní uvidia vás.

Work-out v meste

Mne sa na ADX najlepšie jazdilo v meste, prípadne na mestských obchvatoch. Skúter tam krásne stíha, fajn akceleruje a ovládateľnosť nadmieru postačuje. Predbiehanie v mestskej džungli ja hračka a budete si ho užívať. SYM ADX však nie je úplne malý skúter typu VOGE SR1 GT alebo Hondy PCX. Tieto malé lasičky sú obratnosťou niekde inde. ADX predsa len musí nosiť tie svoje svaly a citlivejší jazdec to bude cítiť. Ťažisko je nízko čo síce napomôže pocitu stability, veľká nádrž je však trochu dvojsečná zbraň. Nie síce taká, že by ste ju chceli obetovať, to ani náhodou, ale v mojom prípade bola práve ona strojcom toho zvláštneho pocitu, kvôli ktorému som po prvom kilometri stál na krajnici. Tých 15 kíl navyše vám len potvrdí, že fyzike sa utiecť nedá. Ale zdôrazňujem, ADX nie je žiaden kamión. Po pár dňoch v sedle si dáte slalom mestskou zápchou ako rozvážači pizze s 15 ročnou praxou a firemnou Fabiou… 

Obetovať trochu ovládateľnosti prvých pár kilometrov po natankovaní však stojí za to. Nádrž má, ako som už napísal, 15 litrov. To je na túto kategóriu skútrov fantázia a na jedno natankovanie vám vydrží tak dllllllllllllllllllllllllllllho, že aj Rocco Sifredi, žuvačky Orbit a zajačik Duracell si môžu dať v kúte brainstorming, o zmene marketingovej stratégie. Mne sa teda nestáva často, aby som pri testovaní skútrov nevyjazdil celú nádrž, ale tu som nemal šancu. Mám pocit, že som sa nedostal ani cez tretí dielik zo siedmich a fakt som sa nijako nekrotil, skôr naopak, mesto ani kopcovitý terén v okolí Žiliny nie sú šetreniu paliva úplne naklonené.

Ďalšou vecou, ktorá s nádržou priamo súvisí, ale zároveň je tiež kompromisom s ohľadom na dizajn je podsedlový priestor. Na rovinu – je malý. Zmestíte tam jednu otvorenú prilbu (chce to trochu cviku) a veľa miesta už vám nezostane, max. tak na rukavice a príručnú tašku – dokladovku. Tu sa opäť potvrdzuje, že zámerom bolo vytvoriť mestský crossover s dôrazom na mobilitu a nie na kapacitu. Ale samozrejme dajú sa dokúpiť kufre a maličkú priehradku na najnutnejšie malé veci máte aj pod riadidlami. Je však neuzamykateľná.

Adventure neznamená offroad

SYM svoje ADX prezentuje ako adventure skúter, čo znamená, že by mal svoju jazdcovi poskytnúť aj nejaké to dobrodružstvo. Otázka však je, čo si vy súdruh Kefalín predstavujete pod takým slovom dobrodružstvo. Pretože, prosím vás, nezamieňajte si adventure s offroadom. ADX síce nie je úplne jednoúčelový okruhový superbike, ale niečo iné ako bežné poľné cesty by som mu papať nedával. Zbytočne by ste mohli byť frustrovaný z vašich vlastných očakávaní, na ktoré tento skúter nemusí byť stavaný. Už kolesá dosť napovedia, obe sú 13 palcové, vpredu pneu 120/70, vzadu 130/70, ale mantinely vám nastaví predovšetkým podvozok. Vpredu je teleskopická vidlica so zdvihom 90 mm, vzadu monoshock so zdvihom 43 mm. To nie sú hodnoty na motokrosovú trať a dorazy pri vybočení z pohodlia asfaltu nie sú tak ďaleko, ako by ste očakávali.

To, že v teréne ADX nijako neexceluje mi však nebráni nazvať ho športovejším skútrom. O tom, že takéto ambície mali aj tvorcovia, hovorí aj tvrdšie nastavenie podvozku. Jednoznačne rátajte s tým, že slovenský cestný ementál pocítite v každom tóne jeho lahodnej chuti. Pruženie síce nie je nepríjemné tvrdé, ale rozhodne nečakajte, že je tento SYM uhojdaná stará stolička. K športovejšiemu charakteru patrí aj pomerne dobre vyladené ABSko, to je na oboch kolesách a funguje vcelku optimálne, pri dobrzďovaní na semaforoch alebo prechodoch ho nejedenkrát pochválite, že zachránil vás aj nič netušiaceho teenagera, ktorý práve vstúpil na cestu 2 metre pred vami a blahosklonne, mávnutím ruky vám ďakuje za zastavenie, neprestávajúc telefonovať štýlom držiac telefón tak, ako by si z neho práve išiel odhryznúť. O tom, že za svoje zdravie práve ďakuje taiwanským inžinierom a dvom kotúčovým brzdám netuší, a asi je to tak dobre.

Niečo pre každého

Napriek počiatočnému malému rozčarovaniu som si na SYM ADX rýchlo zvykol, a keď som ho viezol v posledný deň naspäť na vrátenie, úplne podvedome som si predlžoval cestu, aby som ho ešte nemusel vrátiť. Akosi ma tie jeho svaly a hravosť správne trafili a keď som prišiel na to, že s ubúdaním paliva získava skúter na istote a ovládateľnosti, mesto skutočne patrilo nám.

Na to, že je to 125 ccm stroj som sa s ním rozhodne nenudil. Nie je to síce Usain Bolt a ani s ním neohúrite instačumilov v Gymkhane, ale na polceste medzi malým skútrom a maxiskútrami si dokáže z oboch kategórií vziať to podstatné.

Úplne chápem tých, pre ktorých sú „malorážkové“ skútre typu JetX malé, no maxiskútre ako Forza ich nelákajú veľkosťou a odrádzajú cenou. Práve na týchto jazdcov cieli SYM so svojim ADX, ktoré za cenu 3799 ponúka to dobré z oboch kategórií a pridáva k tomu vlastný, originálny dizajn.

Za zapožičanie skútra ďakujem spoločnosti SYM Motor.sk (Moped Slovakia)